RODO to szereg nowych rozwiązań w zakresie ochrony danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych, ale jednym z najbardziej gorących tematów, jakie nurtują blogerów, twórców internetowych oraz osób oferujących produkty online, są tzw. checkboxy. Czym są? Gdzie i ile ich umieścić?
Czym są checkboxy
Wikipedia checkboxy nazywa „przyciskami wyboru”, ale najprościej rzecz ujmując, w zakresie który nas interesuje, to są to te małe kwadraciki, które należy zaznaczyć, by np. otrzymywać newsletter lub dołączyć do blogowego wyzwania lub webinaru. Zaznaczając kwadraciki, wyrażamy zgodę lub zgody na przetwarzanie danych osobowych w konkretnym celu lub celach. Kształt owych pól nie ma najmniejszego znaczenia. Mogą to być kwadraciki, w których po zaznaczeniu pojawi się symbol „X” lub „ptaszek”, albo też kółeczka, które wypełnią się kropką. Inny format, który znalazłam np. w newsletterze GIODO, to suwak, który trzeba przesunąć, by wyrazić potwierdzenie. Forma jest dowolna. Jedyny wymóg jest taki, że elementy te powinny być czytelne i zrozumiałe dla osoby, która wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych.