fbpx
Zaznacz stronę

 

Jak przetestować pomysł na biznes bez zakładania działalności gospodarczej? Ano właśnie jest taka możliwość. To działalność nierejestrowa. I choć niedługo będzie obchodzić swoje pierwsze urodziny, to nadal wiele osób ma wątpliwości co do niej. Czy słusznie? Sama zdecyduj. Dziś post w formie pytań i odpowiedzi. Po jego lekturze na temat tej formy mini-biznesu na pewno łatwiej Ci będzie podjąć decyzję, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie.

Wprowadzona w życie 30 kwietnia 2018 r. działalność nierejestrowa, nazywana również działalnością nierejestrowaną lub nieewidencjonowaną (choć to akurat jest błędna nazwa), określana jest jako “firma na próbę”. I jest to bardzo trafne określenie. Ma wielu zwolenników, ale – jak się okazuje – także krytyków. No, ale to chyba tak się nie da, by jedno rozwiązanie pasowało wszystkim. Choć jest jeden słuszny argument na “nie” – ten o wysokości limitu miesięcznego przychodu, jaki można osiągnąć. Okazuje się, że biznesy z wysokimi kosztami działalności,a tym samym niskimi marżami, bardzo szynko przekroczą ów miesięczny limit. Limit jest liczony od przychodu, a nie od dochodu. Ale o tym w dalszej części postu.

Tak, czy siak, działalność nierejestrową warto rozważyć, a przynajmniej dowiedzieć się o niej więcej. Na pewno powinny poznać ją bliżej osoby, które dopiero planują swoje biznesy i nie mają pewności, czy na nich zarobią, a co za tym idzie, czy będą je kontynuować po pierwszych próbach.

A teraz wszytko, co chciałabyś wiedzieć o działalności nierejestrowej, ale nie zapytałaś… Nic straconego, inni zapytali, pisząc do mnie email lub zadając pytania w grupie Legalnie na onlajnie na Facebooku. Poniżej znajdziesz odpowiedzi.

Co to jest działalność nierejestrowana

Najprościej rzecz ujmując, jest to działalność, którą może prowadzić osoba fizyczna i która nie przynosi większego przychodu niż połowa tzw. minimalnej krajowej (płacy minimalnej). I jest to działalność, jak nazwa wskazuje, której nie trzeba rejestrować. Wszelkie formalności zostały sprowadzone do minimum. To tak ogólnie, bo jak dalej zobaczycie, jest trochę innych warunków i wyjątków, o których warto wiedzieć.

Kto może prowadzić działalność nierejestrowaną

Taką działalność może prowadzić osoba fizyczna, a to oznacza, że z tej formy nie mogą skorzystać spółki, które są osobami prawnymi. O ile to oczywiste w przypadku np. spółki z o.o., to w przypadku spółki cywilnej, gdy każdy wspólnik prowadzi swoją własną działalność (czyli jako osoba fizyczna), może nie być takie jasne. Niestety, zła wiadomość jest taka, że działalność nierejestrowa nie może być prowadzona w ramach spółki cywilnej. I kropka.

Czy reszta osób fizycznych może skorzystać z tej formy działalności? Niestety są kolejne ograniczenia. Działalności nierejestrowej nie będziesz mogła prowadzić, jeśli prowadzona przez Ciebie działalność wymaga specjalnych zezwoleń lub koncesji (więcej o tej sytuacji przeczytasz tutaj). Taka działalność musi być zarejestrowana w CEIDG a przedsiębiorca musi spełnić związane z tym obowiązki.

Kolejne ograniczenia dotyczą osób, które prowadziły działalność gospodarczą w ciągu poprzednich 60 miesięcy, dlatego, że rozwiązanie to przewidziano dla nowych biznesów. I tu jest mała furteczka dla tych osób, które miały przerwę w ostatnim roku przed wprowadzeniem w życie tej formy działalności. Inaczej mówiąc, jeśli prowadziłaś działalność gospodarczą i zamknęłaś ją nie później niż 30 kwietnia 2017 roku i już jej potem nie otworzyłaś na nowo, to…. hurra! Możesz prowadzić działalność nierejestrową.

Działalność nierejestrowana do jakiej kwoty

Preferencyjne warunki działalności nierejestrowej niestety nie są dostępne dla wszystkich nowych czy raczkujących biznesów, ale jedynie tych, które mają naprawdę niskie przychody. Ustawodawca ustalił miesięczny limit przychodów na kwotę równą połowie miesięcznej płacy minimalnej. Płaca minimalna w 2019 r. to 2250 zł, a to oznacza, że przychód miesięczny działalności nierejestrowej nie może być wyższy niż 1125 zł. Jest to limit, który dotyczy konkretnego miesiąca. To nie jest średnia obliczona np. z całego roku lub czasu prowadzenia takiej działalności. Limit dotyczy jednego miesiąca i co miesiąc się “odnawia”.

Limit przychodów to 1125 zł  miesięcznie (w 2019 r.)
a w 2020 roku wzrośnie do 1300 zł . 

I uwaga, nie chodzi o wszystkie przychody, jakie dana osoba osiągnie, ale tylko ten przychód, który generuje z działalności nierejestrowanej. To znaczy, że jeśli oprócz działalności nierejestrowanej pracujesz na etacie, albo osiągasz przychody na podstawie innych umów cywilnoprawnych np. o dzieło, zlecenia lub na podstawie prawa do zasiłku, to ten przychód nie jest brany pod uwagę przy obliczaniu limitu.

Limit miesięczny dotyczy PRZYCHODU nie dochodu

No właśnie. Limit dotyczy przychodu a nie dochodu. Pamiętasz? – Tak w uproszeniu: Przychód – Koszty = Dochód. Przepraszam za łopatologię, ale zdarza się początkującym przedsiębiorcom mylić te dwa pojęcia. A wracając do tematu, limit dotyczy przychodu. Tak wiem, to gorsza opcja dla przedsiębiorców, zwłaszcza dla tych, którzy maja wysokie koszty w swojej działalności.

Kiedy działalność nierejestrowana się “opłaca”

Inna forma tego pytania, które do mnie trafia, to np.: działalność nierejestrowana czy warto założyć lub działalność nierejestrowana dla kogo najlepsze rozwiązanie. To, czy takie rozwiązanie się opłaca czy nie, będzie zależało, w głównej mierze, od konkretnej sytuacji osoby, która planuje biznes. To, co można powiedzieć z całą pewnością o tym rozwiązaniu, to że będzie się ono opłacało tym wszystkim, którzy dopiero chcą sprawdzić swój pomysł lub samego siebie w biznesie, a boją się zbyt wysokich kosztów. Jak to wygląda w szczegółach? Popatrz sama poniżej.

Dokładnie tego Ci trzeba, by wystartować z własnym biznesem online

Co zyskujesz:

  • oszczędność czasu
  • poczucie bezpieczeństwa
  • i oszczędność pieniędzy

Totalny konkret! Siłą całego przedsięwzięcia jest po prostu niesamowicie życzliwa, bardzo kompetentna i pomocna Aga!

Nie czekaj!

  •  oszczędność nr 1: nie zgłaszasz takiej działalności do CEIDG ani do ZUS, a to oznacza brak obowiązku płacenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
  • oszczędność nr 2: nie masz obowiązku prowadzenia księgowości takiej działalności (wystarczy uproszczona ewidencja sprzedaży oraz kosztów np. w tabelce Excel); to oznacza, że oszczędzasz na księgowej
  • oszczędność nr 3: (co prawda, ta oszczędność nie dotyczy finansów, a czasu, ale jednak… zawsze to oszczędność) nie masz obowiązku opłacania comiesięcznych lub kwartalnych zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ płacisz go dopiero przy rozliczeniu rocznym; uwierz mi – to naprawdę jest oszczędność czasu

Gdzie zgłosić działalność nierejestrowaną

Nigdzie. Naprawdę, nigdzie tego nie musisz zgłaszać. Jeśli np. jutro po śniadaniu podejmiesz decyzję, że ten dzień na start biznesu jest właśnie jutro, to zaczynasz działać i już. Tylko tyle i masz swój biznes. Nieźle, co? Ale nie kończ lektury mego artykułu w tym miejscu, dowiesz się jeszcze kilu ciekawych rzeczy.

Jak założyć działalność nierejestrowaną

Ot tak po prostu. Żadnych formalności. Niemożliwe? A jednak! Zaczynasz działać i już. Oczywiście nie zapominaj o innych ważnych rzeczach. Formalności to nie wszystko. Powinnaś poznać rynek, przygotować produkty odpowiadające na potrzeby klienta lub rozwiązujące jego problem. Będziesz pewnie potrzebowała też domeny, strony internetowej i kilku pozostałych rzeczy. Formalności jednak masz ograniczone do minimum. Wystarczy zacząć prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży, gdy dokonasz pierwszej sprzedaży.

Działalność nierejestrowana a VAT

Warto też zwrócić uwagę, że w przypadku niektórych rodzajów działalności, będzie trochę więcej obowiązków. Na przykład może być tak, że  ze względu na przedmiot Twojej działalności nie będziesz mogła skorzystać z podmiotowego zwolnienia VAT (dotyczy to sytuacji gdy sprzedajesz np. wyroby z metali szlachetnych, usługi prawnicze lub doradcze, towary objęte akcyzą) i będziesz miała obowiązek zarejestrować się jako aktywny płatnik VATu. A to oznacza, że będziesz miała obowiązek składać do urzędu skarbowego regularnie i w terminie deklaracje VAT i pliki JPK (tutaj planowane są zmiany związane z wprowadzeniem JPK_VDEK, które prawdopodobnie będą obowiązywały od stycznia 2020r.). I w przypadku VATu, prowadząc działalność nierejestrową, obowiązki z nim związane będziesz miała takie same, jak przy działalności gospodarczej.

Sprawdź wcześniej, czy produkty lub usługi, które chcesz sprzedawać nie “uczynią” z Ciebie tzw. VATowca. Listę tych towarów i usług znajdziesz w załączniku nr 12 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jak prowadzić działalność nierejestrowaną

Najlepiej bardzo efektywnie… na tyle, by wkrótce nie korzystać z tej formy działalności i wejść na kolejny poziom. To będzie oznaczało, że Twoje przychody rosną, a tym samym może także i dochody, a to już dobrze rokuje dla początkującej działalności. I o to chyba chodzi? – by zarabiać.

OK, ale zanim się to stanie, to jak wyglądają formalności na co dzień? Jeśli nie masz żadnych obowiązków dotyczących np. konieczności rozliczania VAT lub rejestrowania sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej, to rzeczywiście tych formalności prawie nie ma. Jedyny rejestr, jaki trzeba prowadzić to, wcześniej wspomniana, uproszczona ewidencja sprzedaży. Wskazane jest także, by prowadzić ewidencję kosztów. Będziesz mogła je odliczyć, obliczając podatek dochodowy w rozliczeniu podatku PIT na koniec roku. 

Jak rozliczać działalność nierejestrowaną

Skoro powiedzieliśmy już sobie, że formalności nie ma zbyt wielu, to teraz czas wspomnieć i o tym, czy zapłacimy jakieś podatki. Brak rozbudowanych formalności nie oznacza niestety, że nie zapłacisz żadnego podatku. Jeśli ze swojej działalności nierejestrowej uda Ci się mieć dochody, to zapłacisz od nich podatek dochodowy. Obowiązek jego rozliczenia powinnaś spełnić raz w roku, składając w urzędzie skarbowym swój PIT. Przychody z działalności nierejestrowej rozliczasz jako tzw. inne źródła przychodu. I uwaga, podatek ten płacimy od dochodu (czyli przychód minus koszty).

Jak dokumentować działalność nierejestrowaną

Dużo tych dokumentów nie ma, ale jednak trochę jest. Jak dokumentować i co – o tym warto wspomnieć. Obowiązek dokumentacji jest jeden – dokumentowanie sprzedaży. I mamy obowiązek robić to z dwóch powodów – pierwszy, jako dowód na nieprzekroczenie limitu uprawniającego do prowadzenia działalności biznesowej w formie działalności nierejestrowej. Drugi z kolei wynika z obowiązku opłacania podatku dochodowego.

Tak, tak, niestety. Państwo zrezygnowało z części danin (ZUS), ale nie zrezygnowało z podatku od dochodu (PIT). Dlatego też, jako Soloprenerka prowadząca działalności nierejestrową, będziesz zobowiązana prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży. O tym, jak ona powinna wyglądać, przeczytasz w kolejnym poście. Sprzedaż będzie więc oznaczała wpis do ewidencji sprzedaży a także, jeśli klient sobie tego zażyczy obowiązek wystawienia faktury lub rachunku. O tym, jak powinna wyglądać taka faktura napiszę w kolejnym poście.

Działalność nierejestrowana a koszty

Co jeszcze warto dokumentować? Nie ma obowiązku dokumentowania kosztów, ale leży to w głębokim interesie osoby prowadzącej działalność, czy to nierejestrową, czy też gospodarczą. Wiadomo, że koszty obniżają podstawę opodatkowania, czyli nasze dochody. A to także oznacza, że zapłacimy mniejszy podatek dochodowy. Jeśli ponosisz z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowanej jakieś koszty, nie zapomnij o ich udokumentowaniu.

Najlepiej zachowaj wszystkie faktury lub paragony potwierdzające poniesienie kosztów. Nikt tego z automatu nie będzie sprawdzał, ale w razie kontroli z urzędu skarbowego, nie wystarczą Twoje zapiski – musi być dokument potwierdzający poniesione koszty. I uwaga: w koszty nie wrzucimy wszystkich naszych wydatków, ale tylko te, które są ściśle związane z prowadzeniem działalności.

To tyle na dziś. Temat nie został wyczerpany, dlatego już pracuję nad kolejnym postem o działalności nierejestrowej. Jeśli nie znalazłaś odpowiedzi na swoje pytania, to teraz jest najlepszy moment, by je zadać np. w komentarzu poniżej lub pisząc do mnie email (adres znajdziesz w zakładce kontakt).

Dokładnie tego Ci trzeba, by wystartować z własnym biznesem online

Co zyskujesz:

  • oszczędność czasu
  • poczucie bezpieczeństwa
  • i oszczędność pieniędzy

Totalny konkret! Siłą całego przedsięwzięcia jest po prostu niesamowicie życzliwa, bardzo kompetentna i pomocna Aga!

Nie czekaj!