• TUTAJ ZACZNIJ
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
Menu
  • TUTAJ ZACZNIJ
  • USŁUGI
    • KONSULTACJE – BIZNES NA START
    • DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA
    • UMOWY Z KLIENTAMI I PODWYKONAWCAMI
    • REJESTRACJA ZNAKÓW TOWAROWYCH
    • RODO W MAŁYM BIZNESIE
    • LEGALNA STRONA BIZNESU
    • LEGALNY SKLEP INTERNETOWY
    • PRAWA AUTORSKIE
    • KONSULTACJE
  • BLOG
  • O MNIE
  • SKLEP
  • KONTAKT
  • LOGOWANIE
0.00 zł Cart
regulamin newslettera
12 stycznia, 2023

Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?

Omnibusowa rzeczywistość (nazwijmy ją tak, ale pamiętajmy, że omnibus to tylko jedna z trzech dyrektyw, które nasz ustawodawca wdrożył w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.) owocuje listą pytań o nowe regulacje dotyczące praw konsumenta. Jednym z tych pytań jest to, czy regulamin newslettera jest konieczny i czy to musi być oddzielny regulamin, skoro na stronie jest już regulamin sklepu?

 

Odpowiedź na pierwszą część pytania brzmi: TAK. Tu nie ma żadnych wątpliwości. Regulamin do newslettera jest konieczny. Newsletter został uznany za usługę, nawet gdy nie płaci się za nią pieniędzmi, a danymi osobowymi oraz zgodą na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną. 

Newsletter to usługa, za którą „klient” płaci danymi

A co z drugą częścią pytania? Czy ustawodawca wymaga oddzielnego regulaminu do newslettera? Ani stare, ani nowe przepisy prawne nigdzie nie żądają wprost posiadania takiego regulaminu. 

 

To, skąd wiemy, że jest konieczny? To wynika z praw konsumenta. Jako sprzedawcy internetowi mamy obowiązek, jeszcze przed tym, zanim nasz klient zawrze z nami umowę, spełnić wobec niego obowiązek informacyjny. Klikając „zapisz się”, „zamów i zapłać” lub podobny przycisk, klient zawiera z nami umowę

 

Obowiązków informacyjnych wobec konsumentów oraz przedsiębiorców na prawach konsumenta – jako sprzedawcy internetowi – mamy do spełnienia kilka. Te najważniejsze do wypełnienia wynikają z RODO i właśnie z ustawy o prawach konsumenta. Artykuł 12 Praw konsumenta wylicza informacje, które przedsiębiorcy sprzedający konsumentom i przedsiębiorcom na prawach konsumenta są zobowiązani przekazać swoim klientom, zanim Ci dokonają zakupów, a w przypadku zapisu na newsletter, zanim się na niego zapiszą. 

 

Dokładniej rzecz ujmując, obowiązki informacyjne trzeba spełnić przed, a najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta (lub przedsiębiorcę na prawach konsumenta) woli związania się umową na odległość. W praktyce sprzedawcy internetowego to wyrażenie woli to właśnie kliknięcie przycisku np. „kup i zapłać”, a od 1 stycznia 2023 r. także przycisku „zapisz się na newsletter” lub o podobnej treści. 

 

A jak informujemy? No właśnie przedstawiając do akceptacji nasz regulamin, w którym powinny znaleźć się informacje wymienione m.in. w art. 12 ustawy Prawa konsumenta. Jeśli oferujesz dostęp do platformy internetowej, to nie zapomnij także o informacjach wymienionych w art. 12a tej ustawy.

Masz newsletter i potrzebujesz regulamin?

Regulamin newslettera

A gdzie w tym wszystkim jest newsletter? Jak już wiesz, umowy o dostarczanie newslettera lub prezentu za zapis zostały uznane za umowy o dostarczanie treści cyfrowej, w których konsument jest zobowiązany do świadczenia w formie dostarczenia danych osobowych. Nie znajdziesz tego w ustawie. Znajdziesz z kolei to: 

 

Przepisów ustawy nie stosuje się do umów (…) o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, jeżeli konsument nie jest zobowiązany do świadczeń innych niż dostarczanie danych osobowych, a dane te są przetwarzane przez przedsiębiorcę wyłącznie w celu wykonania umowy lub obowiązku ustawowego.

 

O borzeee szumiący, a tak po normalnemu… Chodzi o umowy, w których konsument jest zobowiązany podać swoje dane, ale przedsiębiorca nie robi z nimi nic ponad to, co jest niezbędne do wykonania umowy lub obowiązku ustawowego.

 

Ustawodawca w ten sposób wspomina o umowach o dostarczanie treści lub usługi cyfrowej, w których konsument jest zobowiązany do świadczeń w formie dostarczenia danych osobowych i od razu mówi, które z nich są wyjęte spod „działania” ustawy. I tu dochodzimy do sedna – newslettery są umowami, których nie wyłączono spod stosowania ww. ustawy. 

 

Dlatego w przypadku newsletterów przepisy ustawy Prawa konsumenta będą miały zastosowanie. To oznacza nie tylko konieczność wprowadzenia regulaminu newslettera, ale także spełnienia wszelkich pozostałych obowiązków, m.in. tych dotyczących reklamacji

Oddzielny regulamin czy może paragraf w regulaminie sklepu?

Trochę naokoło, ale właśnie dobrnęliśmy do odpowiedzi na tytułowe pytanie. Język ustaw bywa zawiły, żeby nie powiedzieć pokrętny. Łatwo nie jest, szczególnie gdy chodzi o nowe przepisy prawne. Najczęściej trudno szukać wskazówek odpowiadających wprost na pytania przedsiębiorców. I tak jest z odpowiedzią na pytanie zadane w tytule. Ale spróbujmy.

 

Ustawodawca wymaga od przedsiębiorców zawierających umowy z konsumentami (i przedsiębiorcami na prawach konsumenta), aby spełnić obowiązek informacyjny w określonym momencie. Nic nie mówi o tym, w jakiej formie to zrobić. Tę decyzję pozostawia przedsiębiorcy. Zatem, jak to zrobić w praktyce?

 

Możesz stworzyć nowy regulamin dotyczący tylko newslettera lub dodać odpowiedni paragraf do regulaminu sklepu. 

Ja preferuję to drugie rozwiązanie. Nie lubię stron, na których muszę czytać masę różnych dokumentów z powtarzającymi się informacjami. Skoro większość zasad świadczenia bezpłatnych usług (np. newslettera) jest taka sama jak tych płatnych, to wolę przeczytać o tym raz. 


Argumentem za takim rozwiązaniem jest uniknięcie wrażenia u konsumenta, że te zasady są różne. Jeśli takie różnice występują, to dodaję o tym krótką i czytelną informację. Jeśli nie prowadzisz sprzedaży na swojej stronie, ale zbierasz zapisy na newsletter, to będziesz potrzebować regulaminu newslettera. 


Jakąkolwiek wersję wybierzesz, pamiętaj, że sposób informowania ma być jasny i zrozumiały. Nie chowaj regulaminu. Zalinkuj do niego z formularza zapisu. To konieczne, by chronić nie tylko konsumenta, ale również Ciebie. 


Masz pytania? Zadaj je w komentarzu. Napisz mi też, które rozwiązanie stosujesz na swojej stronie i sklepie? Masz dwa regulaminy czy wersję 2 w 1?


Jeśli potrzebujesz regulaminu i reszty dokumentów do strony, które są zaktualizowane do nowych przepisów, to zerknij poniżej. Wybierz odpowiedni pakiet, w zależności, co sprzedajesz na swojej stronie, blogu lub w sklepie.

PAKIET Legalny Sklep internetowy: produkty cyfrowe i usługi

PAKIET Legalny sklep internetowy: produkty fizyczne

PAKIET Legalny Sklep internetowy: produkty cyfrowe i usługi

Poprzedni artykułGlobusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.omnibius

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, nazywam się Aga Zalewska. jestem prawnikiem i pomagam działać legalnie na onlajnie. Odczarowuję prawo dla kobiet takich, jak Ty i ja – kobiet przedsiębiorczych niezależnie od tego, co robią – blogują, są freelancerkami, prowadzą sklepy internetowe lub dopiero planują swoje biznesy marzeń.

Kategorie

  • biznes na start
  • działalność nierejestrowa
  • newsletter
  • prawa autorskie
  • RODO
  • sklep internetowy
  • Soloprenerka
  • UMOWY
  • ZUS

Ostatnie wpisy

Czy musisz mieć oddzielny regulamin do Newslettera?12 stycznia, 2023
Globusa od tego Omnibusa można dostać…czyli czym nas przywitał 1 stycznia 2023r.2 stycznia, 2023
Pokaż mi swoje pliki cookies, a powiem Ci, kim jesteś7 września, 2022
Jak sprzedawać usługi na działalności nierejestrowej?14 kwietnia, 2022
Czy da się zwiększyć limit miesięcznych przychodów w działalności nierejestrowej?4 kwietnia, 2022
Brutto, netto i na rękę – czyli ile?22 marca, 2022
Dla kogo jest działalność nierejestrowa?16 marca, 2022
O co ten dym wokół VOD i wpisu do wykazu KRRiT15 marca, 2022
Czy Twoje logo powstało w Canvie29 listopada, 2021
Canva w nazwie Twojego produktu lub usługi25 listopada, 2021
Projekt: Legalnienaonlajnie - / Prawa autorskie 2018-2022

Koszyk

Stosujemy pliki cookie, by strona działała prawidłowo. Za Twoją zgodą będziemy używać ich także do analizy ruchu na stronie oraz personalizowania reklam. Zakres swojej zgody lub jej brak możesz wyrazić, klikając odpowiedni przycisk. Zgodę możesz zmienić w każdej chwili, zmieniając ustawienia. Więcej o plikach cookie i Twoich prawach przeczytasz w Polityce prywatności i cookies

Akceptuj wszystkie
Ustawienia
Odrzuć wszystkie

Ustawienia cookies

Privacy Overview

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas poruszania się po witrynie. Niektóre z nich są przechowywane w przeglądarce, bo są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie podmiotów trzecich, które pomagają nam analizować i rozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie oraz pliki stosowane w celach reklamowych będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Masz również możliwość rezygnacji z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na wygodę przeglądania.
Niezbędne
Always Enabled
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, to ciasteczko jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Reklamowe”.
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Analityczne”.
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsTo ciasteczko jest stosowane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, aby udokumentować zgodę użytkownika na ciasteczka z kategorii "Funkcjonalne"
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Niezbędne”.
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Inne”.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Jest stosowane, by przechowywać zgodę użytkownika na pliki cookies z kategorii „Wydajnościowe”.
CookieLawInfoConsent1 yearRejestruje domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i statusu CCPA (California Consumer Privacy Act). Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
elementorneverTen plik cookie jest używany przez motyw WordPress zastosowany na stronie. Pozwala właścicielowi serwisu na wdrażanie lub zmianę treści serwisu w czasie rzeczywistym.
enforce_policy1 yearPayPal ustawia ten plik cookie na potrzeby bezpiecznych transakcji.
JSESSIONIDsessionPlik cookie JSESSIONID jest używany przez New Relic do przechowywania identyfikatora sesji, dzięki czemu New Relic może monitorować liczbę sesji dla aplikacji.
PHPSESSIDsessionTen plik cookie jest natywny dla aplikacji PHP. Ten plik cookie służy do przechowywania i identyfikacji unikalnego identyfikatora sesji użytkownika w celu zarządzania sesją użytkownika na stronie internetowej. Plik cookie jest plikiem sesyjnym i jest usuwany po zamknięciu wszystkich okien przeglądarki.
ts3 yearsPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić bezpieczne transakcje za pośrednictwem PayPal.
ts_c3 yearsPayPal używa ten plik cookie, aby bezpiecznie dokonywać płatności za pośrednictwem PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsTo ciasteczko jest używane przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji, czy użytkownik wyraził zgodę na korzystanie z plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.
CookieDurationDescription
__cf_bm30 minutesTen plik cookie, ustawiony przez Cloudflare, służy do obsługi funkcji Cloudflare Bot Management, identyfikuje, monitoruje i łagodzi złośliwy ruch botów w Internecie, jednocześnie umożliwiając przydatnym botom dostęp do usług internetowych.
LANG9 hoursLinkedin używa ten plik cookie, aby ustawić preferowany język użytkownika.
S1 hourUżywane przez Yahoo do dostarczania reklam, treści lub analiz.
tsrce3 daysPayPal ustawia ten plik cookie, aby umożliwić obsługę płatności PayPal w witrynie.
x-pp-ssessionPayPal ustawia ten plik cookie w celu przetwarzania płatności na stronie.
Wydajnościowe
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.
CookieDurationDescription
l7_az30 minutesTen plik cookie jest niezbędny dla funkcji logowania do systemu PayPal na stronie internetowej.
Analityczne
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzjący wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
CookieDurationDescription
_gcl_au3 monthsStosowane przez Google Tag Manager w celu eksperymentowania z efektywnością reklamową stron internetowych korzystających z ich usług.
CONSENT2 yearsYouTube ustawia ten plik cookie za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube i rejestruje anonimowe dane statystyczne.
vuid2 yearsVimeo instaluje ten plik cookie, aby informację śledzącą, ustawiając unikalne ID w celu osadzania filmów na stronie internetowej.
Reklamowe
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
CookieDurationDescription
_fbp3 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez Facebook w celu wyświetlania reklam na Facebooku lub na platformie cyfrowej obsługiwanej przez reklamy Facebooka, po odwiedzeniu strony internetowej.
NID6 monthsPlik cookie NID, ustawiany przez Google, jest używany w celach reklamowych; aby ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy przez użytkownika, wyciszyć niechciane reklamy i mierzyć skuteczność reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysPlik cookie ustawiony przez YouTube w celu pomiaru przepustowości, który określa, czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.
YSCsessionPlik cookie YSC jest ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
yt-remote-device-idneverYouTube ustawia ten plik cookie w celu przechowywania preferencji wideo użytkownika korzystającego z osadzonego wideo YouTube.
Inne
Inne nieskategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.
CookieDurationDescription
_ht_CDT-116301 yearNo description
_ht_CDT-11630_reset_token1 yearNo description
COMPASS1 hourNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo