fbpx
Zaznacz stronę

Tak? No to koniecznie przeczytaj to, co tu dziś dla Ciebie mam. Tym bardziej przeczytaj artykuł, jeśli projektujesz w Canvie logotypy dla swoich klientów. Czy logotypy można projektować w Canvie? A dlaczego by nie? Sama Canva do tego zachęca, a do tego jest to super proste i intuicyjne. A tak przy okazji… czy wiesz, że Canvę założyła kobieta? Zrobiła to Melanie Perkins, graficzka z Sydney w 2012 r. Kilka lat później firma stała się pierwszym australijskim unicornem (jednorożec to startup, którego wycena przekracza miliard dolarów). Niezła historia, co? No, ale wracajmy do logo zaprojektowanego w Canvie. Jest tu jedna mina, której można uniknąć, ale musisz o niej wiedzieć.

Canva jak bajkowy skarbiec

Jak pewnie wiesz, ta internetowa aplikacja do tworzenia grafik i prostych filmów jest jak bajkowy sezam, pełen dobroci: grafik, zdjęć, ilustracji, fontów i gotowych szablonów. Większość z nich jest utworami w rozumieniu przepisów o prawach autorskich. A skoro tak, to korzystają one z ochrony prawnej. Dobra wiadomość jest taka, że duża część tych zasobów jest udostępniona nie dość, że na wolnej licencji, to jeszcze bezpłatnie. Ale bądź czujna, bo nawet zdjęcia płatne czy inne elementy graficzne, za których użycie musisz zapłacić, nie oznaczają, że masz wyłączność na ich użycie. Każdy może sobie kupić zdjęcie czy ilustrację za dolara, by użyć je do swego projektu.

No dobra, to ustaliłyśmy, że niektóre elementy graficzne oferowane przez Canvę możesz użyć bezpłatnie, a niektóre płatnie, czy to płacąc dolara za fotkę, czy opłacając subskrypcję miesięczną, która daję Ci dostęp do dużo większych zasobów, których możesz użyć w swoich kreacjach.

To teraz przejdźmy to tematów prawnych. Sytuacja zaprojektowanych ebooków, książek, czy grafik do social media i tym podobnych materiałów, jest raczej bezproblemowa. Projektujesz, ściągasz, publikujesz. Ludzie się cieszą, dają lajki i komentują. Możesz te swoje projekty także sprzedawać jako produkty same w sobie lub jako ich elementy i nadal nie będzie problemu. No, ale w przypadku logotypu sytuacja się nieco skomplikuje i problem może się pojawić. Ktoś np.: może uznać, że naruszamy jego prawa i wezwać nas do zaprzestania. A głupio tak musieć zrezygnować z własnego logo, z którym nie tylko sama się już utożsamiasz,  ale Twoja społeczność i Twoi klienci Cię z nim identyfikują.

Problem z logo w Canvie

Na czym polega ten problem? Ano na tym, że jeśli do swego logo użyjesz niektórych gotowych szablonów lub poszczególnych elementów graficznych (które mogą być utworami), a które oferuje Canva, to:

  • po pierwsze, nie masz gwarancji, że tylko Ty ich w swoim logo użyjesz, a przecież nie chcesz mieć logo bardzo podobnego do już istniejącego, albo takiego, które zaraz ktoś „stworzy”, bo użyje np.  tego samego szablonu lub grafiki,
  • po drugie, mogą się pojawić osoby, które stwierdzą, że naruszasz ich prawa i zażądać np. odszkodowania,
  • i po trzecie, mogą pojawić się trudności w przyszłości, gdybyś chciała zarejestrować swoje logo jako znak towarowy i chronić swoją markę

Logotyp zawierający w sobie utwory osób trzecich, nawet jeśli uda Ci się zarejestrować, to każdy, kto uzna, że narusza on jego prawa autorskie (czy to sam autor tych elementów, czy też inny użytkownik Canvy, który również ich użył), może zechcieć podważyć legalną rejestrację a nawet dochodzić swoich roszczeń od Ciebie jako naruszycielki jego praw.

Zapytasz zatem, czy jest sens i czy to bezpieczne, by tworzyć logotypy w Canvie. Oczywiście, że tak. To najbardziej user friendly narzędzie, nawet dla zupełnych laików, którzy nie wiedzą nic o projektowaniu graficznym. Ale, żeby było bezpiecznie dla Ciebie i legalnie, to trzeba wiedzieć, gdzie nie popełnić błędu.

Jak projektować w Canvie, by było legalnie

Aplikację tę możesz używać do projektowania i nadal tworzyć logotypy. Ale by nie naruszały one praw autorskich osób trzecich i same mogły korzystać z ochrony prawnej, trzeba pamiętać o podstawowej zasadzie. Nie używaj do ich projektowania elementów oferowanych przez Canvę, które mogą być uznane za utwory. No dobra, ale które to? Bezpiecznie możesz używać takich elementów, jak podstawowe kształty, linie, niektóre darmowe czcionki (tutaj warto sprawdzić, czy są udostępnione na wolnej licencji lub w domenie publicznej) i niektóre proste szablony logo. Piszą o tym sami administratorzy Canvy o TUTAJ. Jak takie elementy odróżnić od pozostałych? Nie mogą być uznane za utwór, czyli nie mają indywidualnego twórczego charakteru. Wiem, to może być trudne, by to samemu ocenić. Dlatego…

Jeśli co do któregoś elementu masz wątpliwość, a projektujesz logotyp dla siebie lub dla swego klienta, lepiej go nie używaj. Możesz też użyć własnych zasobów, które prześlesz do aplikacji. Pamiętaj jednak by i one nie naruszały praw innych osób. Uważaj szczególnie na elementy graficzne ściągnięte z Internetu. To, że nikt nie oznaczył ich autorstwa, nie oznacza, że nie korzystają z ochrony. Ty możesz użyć takich elementów, ale tylko za zgodą autora lub właściciela majątkowych praw autorskich. Zupełnie bezpieczną sytuacją będzie użycie elementów będących utworami własnego autorstwa. Jeśli Twoje logo zostało zaprojektowane przez grafika, zapytaj go, czy nie zostały wykorzystane elementy autorstwa innych osób. I to dotyczy wszystkich logotypów, nie tylko tych zaprojektowanych w Canvie.

Już niedługo możesz się spodziewać na blogu więcej tekstów o tej tematyce. Nie chcesz przegapić? Zapisz się na mój NEWSLETTER.