Forma działalności nierejestrowej cieszy się dużym zainteresowaniem. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, że to pierwsza taka możliwość, która stwarza przedsiębiorcy korzystne warunki do przetestowania pomysłu na biznes.
To bardzo dogodna forma szczególnie dla tych wszystkich osób, które marzą, by swoje dotychczasowe hobby przekuć w biznes.
Wiadomo, że koszty to nieunikniony element każdego biznesu, ale przy raczkujących biznesach ich obniżenie jest niezwykle ważne. Największym obciążeniem okazywały się koszty składek ZUS. To one często okazywały się przysłowiowym gwoździem do trumny w przypadku nawet dobrze rokujących pomysłów. Działalność, pomimo swoich ograniczeń (zamieszanie z umowami zlecenia, czy limit przychodów) daje szansę wielu, szczególnie małym, biznesom. Tym bardziej, że nie tylko koszty takiej działalności zostały obniżone, ale także formalności związane z jej prowadzeniem zminimalizowane. Co nie oznacza, że ich zupełnie nie ma. Dziś Ci opowiem, jak to wygląda od kuchni i jakie obowiązki należy spełnić?
Będziesz sprzedawać, a to oznacza faktury
A dokładniej może oznaczać faktury i rachunki, bo – trzeba zaznaczyć – to nie jest automatyczny obowiązek. Ale po kolei. W większości przypadków przedsiębiorcy prowadzący działalność nierejestrowaną będą zwolnieni z VAT (choć nie wszyscy, o czym postaram się napisać w kolejnych artykułach). To oznacza, że w przypadku sprzedaży zwolnionej z VAT przedsiębiorca nie ma obowiązku wystawienia faktury i mówi o tym art. 106b pkt. 2 ustawy z 11 marca 2004 roku i podatku od towarów i usług. To jest ogólna zasada, jednak ten sam artykuł w kolejnym punkcie mówi:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę (…)
Inaczej mówiąc, jeśli nasz klient dokona zakupu naszego produktu lub usługi i poprosi o fakturę, to taki obowiązek trzeba spełnić. I uwaga, klient ma na zgłoszenie takiego żądania 3 miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym towar dostarczyliśmy lub wykonaliśmy usługę albo otrzymaliśmy całość lub część zapłaty. Termin wystawienia faktury zależy właśnie od tego, kiedy klient o nią poprosił. Fakturę należy wystawić:
- do 15.tego następnego miesiąca – jeśli klient zgłosił chęć otrzymania faktury w tym samym miesiącu, w którym dostarczono produkt lub wykonano usługę
- w ciągu 15 dni od dnia zgłoszenia – klient zgłosił chęć otrzymania faktury po miesiącu, w którym dostarczono produkt lub wykonano usługę
Fakturę lub rachunek możemy wystawić także wtedy, gdy nasz klient o nią nie poprosi. Sami możemy tak zdecydować np., że wystawiamy faktury do każdej sprzedaży. O tym, czy ma to być faktura czy rachunek decydujesz sama. Pamiętaj jednak, że w sytuacji, gdy wystawisz rachunek, a klient poprosi o fakturę, to taką fakturę do wcześniej wystawionego rachunku trzeba będzie wystawić.
Faktura czy rachunek
Jak już wiesz, w przypadku sprzedaży bez VAT, to TY decydujesz, czy wystawić fakturę czy rachunek. Chyba że klient wyraźnie poprosi o fakturę, wtedy masz obowiązek ją wystawić. Natomiast w przypadku sprzedaży z VAT – ani TY, ani Twój klient nie macie wyboru, bo zdecydował ustawodawca, który w takiej sytuacji nakłada obowiązek wystawienia faktury VAT za każdym razem i niezależnie od tego, czy ktoś o nią poprosił. No dobra, ale na czym polega różnica pomiędzy tymi dokumentami.
Zobacz w dalszej części artykułu:
W przypadku faktury (bez VAT) i rachunku nie ma żadnej różnicy między dokumentami. To po co, w ogóle, ten rachunek, czy jest potrzebny? Rachunek to dokument, który od 2014 roku (po nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, nazywanej ustawą o VAT) stracił na swoim znaczeniu. Przed wspomnianą nowelizacją podatnik zwolniony z VATu nie mógł wystawiać faktur, wystawiał więc rachunki. Po nowelizacji to się zmieniło i taki przedsiębiorca może wystawiać faktury (faktury bez VAT). A co z rachunkiem? Ten idzie w zapomnienie, czyli do lamusa. Dlatego w dalszej części mowa będzie już tylko o fakturze. A to, co będziesz (jako tzw. nieVATowiec) wystawiać (fakturę bez VAT czy rachunek) zależy w zasadzie od Ciebie.
Jak powinna wyglądać faktura
To, czy to dany dokument jest fakturą, decyduje nie jego nazwa a zawartość. Nawet nagłówek “faktura” nie jest konieczny. Niezbędne elementy, jakie powinny się znaleźć na fakturze bez VAT oraz te konieczne na fakturze VAT zostały wymienione w tabeli poniżej. Znajdziesz tam też informacje dotyczące rachunku. Zwróć uwagę, że treścią nie różni się on niczym od faktury bez VAT.
kolejny numer faktury/rachunku | |||
dane sprzedawcy i nabywcy | |||
data wystawienia | |||
data sprzedaży | |||
termin płatności i forma zapłaty | |||
nazwa towaru lub usługi | |||
jednostka miary i ilość towaru lub zakres usług | |||
cena jednostkowa | |||
kwoty wszelkich rabatów obniżek cen lub opustów | |||
wartość netto | |||
stawka i wartość podatku VAT | |||
kwota podatku | |||
należności ogółem (faktura lub rachunek) |
Co mam wpisać w polu „sprzedawca” – NIP czy PESEL?
Ani jedno ani drugie. W działalności nierejestrowej nie musisz mieć NIPu (jeśli nie jesteś tzw. VATowcem). Nie masz też obowiązku posługiwać się na fakturach swoim numerem PESEL. Mamy jednak obowiązek podać swoje dane, jako sprzedawca, które umożliwią naszą identyfikację. W tym celu wystarczy podać imię i nazwisko. Zwyczajowo podaje się także adres zamieszkania. W przypadku umów, które mogą być zawierane na piśmie przy okazji takiej sprzedaży (np. umowa na przygotowanie scenariusza warsztatów lub umowa na wykonanie konkretnego produktu na zamówienie) nasz kontrahent może żądać podania naszego nr PESEL (i najczęściej to robi, bo w przypadku problemów z zamówieniem to mu nieco ułatwi dochodzenie ewentualnych roszczeń).
A jaką formę powinna mieć faktura?
To, jak ma wyglądać taka faktura decyduje przedsiębiorca. Fakturę możesz wstawić w dowolnym programie. Poza elementami wymaganymi przez ustawę o VAT (patrz tabela) możesz umieścić na niej elementy dodatkowe, jak np. swoje logo, adres strony internetowej czy numery telefonów oraz adresy email do kontaktu. Możesz zamieścić (np. gdzieś u dołu) swój claim, czy hasło reklamowe. Może się tam znaleźć również informacja o specjalnej gwarancji. Nie naćkaj jednak zbyt dużo informacji i pamiętaj o elementach obowiązkowych. Zwyczajowo faktura jest jednostronicowa (chyba, że to faktura na wiele produktów, wówczas zdarzają się faktury wielostronicowe). Fakturę można wystawić w dowolnym programie. To może być zwykły excel czy word. Szablon faktury (bez VAT) w formacie Excela możesz pobrać poniżej bez ponoszenia żadnych kosztów. Daję Ci go, bo czytasz moje artykuły, a ja to cenię 🙂
To może być także dokument wygenerowany z dowolnego programu księgowego. Ja korzystam z ifirma.pl. To może być także fakturownia.pl, wfirma.pl i wiele innych. Możliwości jest wiele, a większość takich serwisów program do wystawiania faktur oferuje bezpłatnie.
Faktura elektroniczna czy papierowa
Faktury papierowe są wypierane przez faktury elektroniczne. I słusznie. Takie rozwiązanie to wiele plusów: niższe koszty, możliwość szybszego dostarczenia jej klientowi, mniejsze zużycie papieru. A co na to ustawodawca? Oczywiście dopuszcza takie rozwiązanie.
art 2 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
31) fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie;
32) fakturze elektronicznej – rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym;
Pamiętaj, że jeśli decydujesz się na faktury elektroniczne, to powinny być one wystawiane i dostarczane w formacie elektronicznym (art 2, pkt 32). Dodatkowo na fakturę elektroniczną klient powinien wyrazić zgodę. Mówi o tym art 106n. ustawy o VAT:
Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
Akceptacja ta może być wyrażona dowolnie. Tutaj ustawodawca nie przewidział obowiązkowej formy. To może być potwierdzenie telefoniczne lub emailowe. Ach i jeszcze tylko… pamiętaj, by format, w jakim wysyłasz fakturę dla klienta, był formatem, który Twój klient bez problemu otworzy. Powszechną praktyką jest zapisywanie faktury w formacie pdf.
No dobra, to jeszcze podsumowanie. Prowadząc działalność nierejestrową (gdy nie jesteś tzw. VATowcem), nie masz obowiązku wystawiania faktury czy rachunku. No chyba, że ktoś Cię o taki dokument poprosi (bo chce sobie np. wrzucić ten zakup od Ciebie w koszty swojej działalności). Wtedy, jak już wiesz, taki dokument masz obowiązek wystawić. Ale nawet, gdy nikt Cię nie poprosi o fakturę czy rachunek, to taką sprzedaż powinnaś udokumentować u siebie. Jak? Ano prowadząc ewidencję sprzedaży. O tej ewidencji przeczytasz w artykule: Ewidencja sprzedaży w działalności nierejestrowej. Miłej lektury.
Tak bardzo dziękuję za ten wpis! Ogólnie, za wszystkie artykuły. Jestem totalnie zielona w tym temacie i gdziekolwiek usiłowałam coś przeczytać, to w mojej głowie był jeszcze większy bałagan. A teraz go nie ma. Już wiem, co mam robić. Dziękuję jeszcze raz 🙂
Super, Klaudia. Cieszę się i dziękuję. To dla mnie motywacja do dalszego blogowania 🙂
Witam
Jezeli jestem przedsiębiorca i mam firmę nierejestrowana i jestem zwolniony z podatku VAT to czy słowo „zwolniony” oznacza ze nie moge czy nie muszę wystawiac faktury z vatem ??i na jakiej podstawie na koniec roku w pit37 mam wyliczyć przychod i koszty ??
Maciej, zwolnienie z VATu oznacza prawo, ale nie obowiązek, czyli możesz z niego skorzystać, ale nie musisz. Jednak, by wystawiać faktury z VATem musisz się zarejestrować w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik VAT – czyli zrezygnować ze zwolnienia. Jeśli się nie zarejestrujesz do VAT, nie możesz wystawiać faktur VAT. A co do drugiego pytania, to zarówno przychód, jak i koszty z działalności nierejestrowej obliczasz na podstawie dokumentów księgowych np. faktur i imiennych rachunków, jeśli chodzi o koszty. Natomiast przychód dokumentujesz, prowadząc uproszczoną ewidencję sprzedaży, co masz obowiązek robić na działalności nierejestrowej, jeśli nie jesteś czynnym podatnikiem VAT.
Maciej, tutaj znajdziesz więcej informacji, kiedy możesz, a kiedy musisz być tzw. VATowcem: https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/podatki-i-ksiegowosc/chce-rozliczac-vat/proc_1609-rejestracja-vat
A czy można działaność nierejestrowana prowadzić za granicą tzn w Niemczech świadczyć usluge sprzatajaca nie przekraczając wymaganej kwoty i wystawiać fakturę bez vat.?
Nie wiem, czy Niemcy mają odpowiednik działalności nierejestrowej u siebie.
Warto też dodać że przy wystawianiu faktury bez VAT ustawodawca nakazuje podanie podstawy prawnej. Bardzo będę wdzięczny za podanie takiej podstawy bądź gotowej regułki 🙂
Iras, dziękuję, to cenna uwaga. Za jakiś czas wrzucę kolejny artykuł – tym razem o VAT w działalności nierejestrowej – tam będą szczegóły, o których piszesz. Jak tylko opublikuję artykuł – wrzucę link i w tym powyżej (mam nadzieję, że nie zapomnę 🙂
ps. a co do wskazywania podstawy zwolnienia na fakturze, to w przypadku zwolnienia podmiotowego nie ma obowiązku jej wskazywania.
Cześć! Bardzo wyczerpujący wpis, lecz nie wiem czy nie zauważyłam czy po prostu brakuje pewnej informacji. Mianowicie, że w przypadku działalności nierejestrowanej nie musimy wystawiać ani rachunku ani faktury, jednak oczywiście musimy nasze przychody rozliczyć. Pozdrowienia! Świetna robota 🙂
Ewelina, napisałam o tym w drugim akapicie. Ale skoro to zasygnalizowałaś, to znaczy, że nie podkreśliłam tego wystarczająco. Dziękuję za wskazówkę. Dodałam już przedostatni akapit, gdzie powtarzam tę informację 🙂
Dzień dobry. Chciałbym się zapytac czy na rachunku/fakturze można się posługiwać nazwą swojej działalności czy tylko i wyłącznie swoje dane osobowe wchodzą w grę? Mowa oczywiście o działalności nierejestrowej 🙂
Drugie pytanie to jaki dokument możemy wystawić osobie która w nasze ręce oddaje gotówkę np. na zakup pewnych części dla niego? W tym przypadku gramy rolę pośrednika.
Wystarczy tutaj spisane oświadczenia o przekazaniu gotówki z wymienionymi imionami dwóch osób wraz z ich numerami dowodu oraz podpisami?
Jak te osoby mogą być nazwane w takim oświadczeniu (jako kto)?
Dzięki za wpis. Akurat zaczynam z działalnością nierejestrowaną. Zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa – czy muszę posiadać NIP? Jeśli tak – co powinnam zaznaczyć w formularzu NIP-7 jak cel założenia numeru? Osoba prowadząca działalność gospodarczą czy płatnik podatków? Czy bez numeru NIP mogę wystawić fakturę, żeby firma, która skorzystała z moich usług, mogła ją sobie wrzucić w koszty?
Adriana, jeśli nie planujesz/nie musisz rejestrować się jako płatnik VATu, wtedy nie musisz mieć NIPu, by prowadzić działalność nierejestrową. Jeśli zaś VAT Cię „tyczy”, to wtedy taki nr już potrzebujesz. Trzeba wtedy wystąpić o nadanie nr NIP, zanim dokonasz pierwszej sprzedaży opodatkowanej VAT. Więcej będę o tym pisać w jednym z kolejnych artykułów w serii dot. działalności nierejestrowej.
Dzień dobry.
Mam pytanie co do wystawienia faktury bez VAT.
Prowadzę działalność nierejestrowaną i klient poprosił mnie o wystawienie faktury. Moją usługą są warsztaty dla dzieci i młodzieży.
Pytanie brzmi jaki artykuł z ustawy mam zamieścić na dole, odnośnie tego zwolnienia z VATu.
Cześć Kingo, trudno mi odpowiedzieć na Twoje pytanie, bo nie znam Twojej sytuacji. To zależy z jakiego zwolnienia korzystasz i czy możesz z niego skorzystać. Abstrahując od Twoje sytuacji, podstawy zwolnienia z VAT mogą być różne. To może być zwolnienie ze względu na nieprzekroczenie limitu wartości sprzedaży w poprzednim roku (zwolnienie podmiotowe do 200 tys. zł – art. 113), to może być zwolnienie ze względu na zakres wykonywanych czynności (art. 43 ust. 1) albo ze względu na przepisy szczegółowe (art. 82 ust. 3). Spróbuj zadzwonić do Krajowej Informacji Skarbowej i dokładnie opisać sytuację. Tam konsultanci odpowiedzą Ci konkretnie – namiar na KIS masz TUTAJ
Dzień dobry, mam pytanie czy jeśli osoba mająca działalność niezarejestrowana wystawia rachunek bez vat musi być adnotacja i artykuł dlaczego jest zwolniony czy nie jest to konieczne?
W przypadku korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 (nieprzekroczenie limitu sprzedaży) nie trzeba informacji o podstawie zwolnienia umieszczać na fakturze. Inaczej jest w przypadku zwolnień przedmiotowych wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 2–6, 8–36 – tutaj podstawę zwolnienia trzeba na fakturze wskazać. Wynika to z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur.
Dzień dobry
Mam pytanie pracuje na etacie mam możliwość dorobienia wpisując produkty do sklepu internetowego. Będę miała działalność nie rejestrowaną. Powinnam wystawiać fakturę czy rachunek ? dla firmy jednoosobowej zarejestrowanej w Wielkiej Brytanii z którą będę współpracować. Jak wyglądają podatki i księgowość w takim przypadku?
Dziękuję za odpowiedź
Rachunek czy faktura – wszystko jedno. Podatki i księgowość wyglądają podobnie i nie ma tu znaczenia, czy klient jest z Polski czy z innego kraju. Temat VATu trzeba by było tu przeanalizować oraz sytuację pobrexitową, gdy dojdzie do pełnego wyjścia UK z UE.
Kilkanaście lat temu prowadziłam działalność i byłam vatowcem. Mam numer nip, ale już chyba przedawniony? Czy do działalności nierejestrowanej muszę wyrobić nowy nip czy mogę korzystać z tego starego?
Przy działalności nierejestrowej NIP nie jest wymagany. A w przypadku już nadanego NIPu… to raz nadany numer zostaje z osobą fizyczną na zawsze. Jest niepowtarzalny i niezależny od tego, czy forma biznesu się zmieniła (jeśli nadal wykonujemy tę działalność jako osoba fizyczna), czy zmieniła się nazwa, adres, czy zakres działalności.
Ale czy należy go w takim wypadku podać czy nie należy podawać lub czy sami o tym decydujemy?
w takiej sytuacji sami decydujemy
W szablonie zamieściła Pani:
Sprzedawca: TWOJA nazwa firmy
Możemy sobie wymyśle nazwę firmy?
NIP jest nadawany raz na całe życie. Nie mógł się przestawić. Jeśli rozpoczniesz nową działalność gospodarczą, to będzie miała ten sam NIP.
Dziękuję. A kupując produkty na fakturę mając działalność nierejestrowaną podaję właśnie ten stary NIP. Następnie w jaki sposób można VAT odzyskać?
Milka, by rozliczać Vat z faktur kosztowych musisz się zarejestrować do VAT. Korzystając ze zwolnienia podmiotowego nie możesz rozliczać VATu od faktur kosztowych. Takie koszty rozliczasz w kwocie brutto od przychodów i tym samym pomniejszasz podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym.
Firmą (wg Kodeksu cywilnego) w przypadku osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Można do imienia i nazwiska dodać coś jeszcze, jakąś dodatkową nazwę, np. nazwę marki, nazwę produktu, coś charakterystycznego.
Witam,
czy kupujący ode mnie usługę może wrzucić w swoje koszty wystawioną przeze mnie fakturę bez vat(rachunek bez vat)?
Mariusz, tak oczywiście. Może te koszty odliczyć od przychodu (jeśli te wydatki spełniają warunki zaliczenia ich jako koszty uzyskania przychodu) i tym samym zmniejszyć podstawę obliczenia podatku dochodowego (PIT). Z takiej faktury nie odliczy z kolei VATu, bo go tam nie ma.
Czy kupujący w takim wypadku musi odprowadzić składki za osobę prowadzącą działalność nierejestrowaną? Znalazłam taką informację na jednej ze stron branżowych
Magda, jeśli kupujący współpracuje z Tobą na podstawie umowy zlecenia, to tak. Umowa zlecenia stanowi tytuł do ubezpieczeń i zleceniodawca (kupujący) ma obowiązek opłacić składki za Ciebie. Nie będzie musiał tych składek opłacać, jeśli oprócz działalności nierejestrowej masz np. etat i zarabiasz min. 2600 brutto (w 2020 r).
Ja mam taki problem . Rozpoczynam działalość nierejestrowaną, posiadam NIP w związku z koniecznością zakupu kasy fiskalnej ale nie jestem zarejestrowana w CEIDG ponieważ nie muszę nie jestem też VATowcem . Chciałam zrobić zakupy na fakturę ale frima od której kupowałam towar powiedziała, że nie wystawi mi faktury z moim NIPem ponieważ nie ma mnie w bazie CEIDG. Co w takim przypadku ? jaki dokument zakupu będzie prawidłowy aby można było odliczyć koszty uzyskania przychodu ? Zwykły paragon , faktura bez NIP ?
Pozdrawiam
Ania, w takiej sytuacji proś o fakturę imienną (na Twoje imię, nazwisko i adres zamieszkania). Mają obowiązek wystawić Ci taką fakturę jako osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej. Na zgłoszenie, że chcesz fakturę masz 3 miesiące od końca miesiąca, w którym dokonałaś zakupu. I nie daj się zbyć.
Pamiętaj też, że sam nr NIP identyfikuje Cię jako konkretną osobę w urzędzie skarbowym, ale nie oznacza jeszcze, że jesteś przedsiębiorcą (stajesz się nim oficjalnie, gdy zarejestrujesz się w CEIDG). Gdy prowadzisz działalność nierejestrową, to nim nie jesteś. A podając nr NIP do faktur, czy paragonów kosztowych – firmy, od których kupujesz, będą zakładały, że nim jesteś. I tu się będzie robiło zamieszanie, dopóki wszyscy się nie otrzaskają, że jest coś takiego jak działalność nierejestrowa.
Dzień dobry, czy od rachunku który wystawiam firmie nierejestrowanej za przeprowadzenie szkolenia mogę sobie odliczyć 20% koszt uzyskania przychodu jak przy umowie zleceniu?
Jerzy, to jakie koszty możesz sobie odliczyć, zależy od tego, czy to była umowa zlecenia/dzieło, a także w ramach jakiej działalności świadczysz swoją usługę (tej, którą Ty prowadzisz). Napisz coś więcej, bo z Twojego opisu nie mogę się zorientować w Twojej sytuacji.
Nie mam działalności, obecnie jestem na umowie zleceniu. Zostałem poproszony przez inną firmę (nierejestrowaną), o przeprowadzenie kursu. Myślałem że będzie umowa o dzieło lub zlecenie – ale mam tylko rachunek za wykonaną usługę. Nie otrzymałem rocznego pitu z tej firmy – „bo jest nierejestrowana”. Chcąc się rozliczyć z fiskusem za zeszły rok, chyba muszę wpisać dochód jako inne źródło. Ale czy mogę odliczyć jakieś koszty uzyskania przychodu, tym bardziej że musiałem dojeżdżać na miejsce szkolenia ponad 100km?
Czy w ramach działalności nierejestrowanej można prowadzić usługową działalność w zakresie księgowości i rachunkowości? Oczywiście do czasu, gdy limit przychodów dla działalności nierejestrowanej nie zostanie przekroczony.
Niestety, nie można. Mówi o tym art. 76a ust. 1 ustawy o rachunkowości, który podkreśla, że usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Oznacza to, że działalności gospodarczej w zakresie w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, nie można prowadzić w formie działalności nierejestrowanej.
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Niestety sprawdziły się moje obawy :-(. Jakiś czas temu ktoś mi doradzł, że w przepisach o działalności nierejestrowanej nie ma wykluczenia wskazującego, że usług księgowych nie można prowadzić w ramach działalności nierejestrowanej. Zaczęłam tak działać i prowadzę dwie firmy za niewielkie pieniądze. Wystawiałam im faktury. Jak teraz z tego wybrnąć? Zarejestrować szybko działalność?Nie zarobię na Zus. A co z przeszłością, końcówką roku 2019?
Iwona, odezwij się na mój email (zakładka kontakt). Może będę umiała Ci coś podpowiedzieć.
Mam pytanie odnośnie numeracji rachunków i faktur bez vat. Jeśli wystawiałam rachunki, a teraz chcę wystawić fakturę bez vat – to czy te dokumenty mają mieć osobne numeracje – rachunki swoją, a faktury swoją? Czy wpisuję kolejny numer bez względu na to, czy to będzie rachunek czy faktura?
Z góry dziękuję za pomoc
Można zastosować tę samą numerację (kontynuować) lub zastosować nową, ale odróżniającą się od tej, która już jest. Proszę też pamiętać, że numeracja (czy to nowa, czy ta kontynuowana) powinna być chronologiczna. To nie mogą być przypadkowe numery, „na wyrywki”. Numeracja ma odzwierciedlać kolejność wystawiania dokumentów sprzedaży.
Jest tu jakaś rozbieżność na stronie rządowej Ministerstwa rozwoju stoi jak byk napisane : Przy sprzedaży nierejestrowej wystarczy, że podasz na rachunku lub fakturze swoje imię i nazwisko – nie musisz podawać numeru PESEL, czy adresu zamieszkania.
Oczywiście, że wystarczy na fakturze. Tak też napisałam w artykule. Jednak w umowie z osobą fizyczną bez działalności druga strona umowy może poprosić o nr PESEL, by w ten sposób zabezpieczyć się na wypadek dochodzenia roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Zawsze mamy prawo odmówić.
Dzień dobry,
Jak wygląda sprawa płatności przelewem? Czy fakturę należy wystawiać po zakupie jako nieopłaconą, czy dopiero kiedy pieniądze wpłyną? A może jeszcze inaczej wszystko powinno się odbywać?
Terminy te reguluje ustawa o VAT i generalna zasada jest taka, ze fakturę mamy obowiązek wystawić najpóźniej 15. dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Są od tej zasady wyjątki (w niektórych sytuacjach terminy będą wydłużone lub skrócone)
dzień dobry,
dostałam ostatnio od klienta RACHUNEK za naprawę samochodu. Sprzedawca jest zwolniony z VAt-u. Jednak z tego co wiem rachunki przestały obowiązywać.
Na dokumencie znajdują się wszystkie potrzebne dane. Czy taki rachunek mogę odliczyć? Czy nie powinna być wystawiona faktura z VAT-em ZW?
Rachunki nie przestały obowiązywać, a pojawiła się możliwość faktur (bez VAT) dla podatników zwolnionych z VAT i rzeczywistości tak się dzieje, że duża część przedsiębiorców wystawia faktury. Jednak rachunki nadal można wystawiać i jeśli taki dokument zawiera wszystkie wymagane informacje, to może być podstawą odliczenia wydatku jako koszt uzyskania przychodu. Ci do informacji o zwolnieniu z podatku VAT nabywcy, to jeśli jest to zwolnienie podmiotowe (ze względu na wysokość obrotów), takiej informacji nie ma obowiązku zamieszczać. Z kolei, jeśli jest to zwolnienie przedmiotowe (ze względu na rodzaj działalności), wówczas należy wskazać podstawę prawną tego zwolnienia (art. 43 ust. 1 ustawy o VAT)
Bardzo fajny artykuł. Niedawno miałem przypadek, że nasz sklep korzystał z usług osoby, która ma niezarejestrowaną działalność i dzięki Pani, wiedziałem jak postąpić w takim przypadku.
super, dla takich sytuacji i komentarzy warto robić to, co robię 🙂 cieszę się, że mogłam pomóc
Witam, prowadzę działalność na próbę. Jedna firma od której biorę towar nie wystawia mi już faktur imiennych tylko paragony. W związku z tym czy mogę te paragony powinnam wliczyć w koszty czy nie ?
Z dokumentów, które mają potwierdzać poniesienie wydatków musi wynikać, kto dany towar lub usługę nabył. Z paragonu to nie będzie wynikało i na tej podstawie trudno będzie udokumentować koszty uzyskania przychodu. Przecież zakupu mógł dokonać ktokolwiek i przekazać paragon. Firma, od której cokolwiek kupujesz ma obowiązek wystawić Ci fakturę na Twoje żądanie. I masz na to 3 miesiące. Firma odmawiając wystawienia faktury narusza prawo.
Świetny artykuł! Czytałam też ten o ewidencji. Słyszałam o takiej opcji, ale dopiero niedawno poznałam nazwę „działalność nierejestrowana” i trafiłam tutaj. Wszystko jasno wyjaśnione, dla laika – czyli dla mnie 🙂 Pracuję na etacie i zaczynam dorabiać w drugim zawodzie.
Czyli, podsumowując, muszę mieć uproszczoną ewidencję sprzedaży (np. w Wordzie czy Excelu), nie przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia (miesięcznie?) i wystawić klientowi rachunek (mogę korzystać z takich druków KP do kupienia?) i/lub ew. fakturę z Pani wzoru na przykład. No i się rozliczam z tego, naturalnie, z US na formularzu PIT.
Na pewno poczytam sobie więcej treści ze strony, bo jest przejrzyście i ciekawie. Pozdrawiam 🙂
Dziękuję za miłe słowa. Cieszę się, że te treści komuś pomagają. Zapraszam też do grupy Legalnie na onlajnie na FB. Można w niej zadawać pytania i co tydzień w czwartki na nie odpowiadam 🙂 A co do ewidencji, rozliczania itd – to dokładnie tak, jak Pani podsumowała 🙂
Agnieszko,
a co w przypadku dokumentowania sprzedaży dla osoby prowadzącej działalność nierejestrowaną (zwolnioną z VAT)?
Czy należy jej wystawić fakturę, czy paragon z kasy fiskalnej?
Niestety ta kwestia nie została uregulowana żadnym konkretnym przepisem, a interpretowanie – jak zwykle – kończy się w lesie.
Osoba taka, w zasadzie nie może posługiwać się NIPem bo nie została zarejestrowana w CEIDG i działalności nie prowadzi – czyli powinna otrzymać paragon. Z drugiej strony – działalność opodatkowaną prowadzi, ale nie podlega rejestracji w CEIDG i powinna dostać rachunek/fakturę…
I co teraz? – że tak filozoficznie zapytam… 🙂
Dziękuję za wpis. Wyjaśnił moje wątpliwości w zakresie wystawiania faktur na działalności nierejestrowej. Pozdrawiam 🙂👍
Dzień dobry! Dziękuję bardzo za świetny artykuł, bo bardzo mi pomógł w moich przedsięwzięciach! Będąc obywatelką Białorusi oraz posiadaczką ważnej Karty Polaka, chciałabym produkować i sprzedawać na terytorium Polski ręcznie tworzoną ceramikę artystyczną. Zwracam się z uprzejmą prośbą o podanie odpowiedzi na pytania: 1. Czy mogę prowadzić działalność nierejestrowaną na terytorium Polski jako posiadaczka Karty Polaka? 2. Czy moja działalność będzie zwolniona z podatku VAT? Z wyrazami szacunku, Helena
Dzień dobry,
Chciałem zapytać, czy jeśli wystawiałem faktury z NIP-em na NDG i nie posiadam kasy fiskalnej, to czy z tego powodu mogę mieć później jakieś nieprzyjemności?
Zasugerowałem się tym (przed wystawianie), że w tej kwestii istnieje pewna dowolność, tak przynajmniej to rozumiałem.
Pozdrawiam i bardzo proszę o odpowiedź.
Witam! Mam pytanie czy jeżeli nie mam dowodu zakupu danego towaru a wykorzystałam go w kompozycji to czy ktoś może się doczepić ? Np. Robisz kompozycje a nie masz faktury na szkło w niej wykorzystane
W kwestiach podatkowych – raczej nie, tyle że takiego wydatku (który nie jest odpowiednio udokumntowany) nie można rozliczyć jako koszt uzyskania przychodu
W kwestiach podatkowych – raczej nie, tyle że takiego wydatku (który nie jest odpowiednio udokumentowany) nie można rozliczyć jako koszt uzyskania przychodu
Dzień dobry. Pani Agnieszko czy szablon faktury jest aktualny teraz w 2021 r? Pozdrawiam i dziękuję za Pani treści!
TAK, nic się nie zmieniło. Proszę tylko wpisać odpowiednie daty.
Witam. Wystąpiłem o NIP bo jest wymagany przy rejestracji w hurtowni online, nie jestem vatowcem i nie mam zamiaru (na razie) korzystać z kasy fiskalnej. Chcę unikać przekazywania komukolwiek mojego PESELu (dane wrażliwe). Czy zamiast tego podając NIP na fakturze narażam się na jakieś nieporozumienia z dostawcami lub klientami? Prowadząc działalność nierejestrowaną czy nie powinienem być dokładnie traktowany tak samo jak przedsiębiorca? Mimo braku wpisu w CEiGD? Jeśli nie NIP i nie PESEL (bo nie), to co podać na fakturze?
W przypadku działalności nierejestrowej nie jest wymagany NIP. Na fakturze wystarczy imię, nazwisko i adres. Można używać NIP, jeśli się go już ma. Jednak uważałabym przy zakupach z zagranicy, bo może zostać wystawiona faktura z tzw. VATem odwróconym.
PS. PESEL choć to ważne dane i powinny być przez nas dobrze chronione (podajemy go tylko wtedy, gdy wymaga od nas tego prawo), to jednak nie są tzw. dane wrażliwe.